vrijdag 26 februari 2016

Scooter voor woon-werk


Mijn woon-werk afstand is 22km enkele reis en gebruik daar afwisselend de auto en de fiets voor.

 Meestal probeer ik 2 dagen in de week te fietsen zodat ik wat bespaar op de brandstofkosten.
De 'nieuwe' auto (de Renault Megane)  is een heel stuk dorstiger dan mijn vorige auto (de Alto ). De alto gebruikte tussen de 1 op 18 en 1 op 22 dus lekker zuinig maar de Megane gebruikt maar liefst tussen de 1 op 11 en 1 op 13 . Een behoorljk verschil dus.

Nu heb ik de auto strikt genomen niet echt nodig voor woon-werk maar meer voor de dagen dat ik geen zin en tijd heb om te fietsen. De reistijd met de auto zonder files is 30 minuten en met files rond de 45 minuten tegenover een uur met de fiets .

Een mooi alternatief is een scooter. Ik heb in het verleden een snorscooter gehad maar de tijdwinst tov de fiets was daar ongeveer nul. Het verbruik daarentegen was wel aangenaam. Tussen de 1 op 35 en 1 op 45.
Ik heb de scooter destijds weggedaan in het voordeel van een motorfiets maar dat beviel niet voor woon-werk, te druk in de spits en te veel plekken waar ik alsnog in de file stond omdat ik er niet doorkon.
De motorfiets is dus intussen ook weer weg.

Mijn vorige scooter had ik nieuw gekocht (voor 1700 euro)  maar dit keer wilde ik kijken of ik geld kon besparen door er 2e hands eentje te vinden. Op marktplaats stonden er genoeg maar allemaal of ver weg of duur of afgetrapt of opgevoerd. Dat viel dus af. Gelukkig was er in de buurt ook een winkel die scooters verkocht en die had een zwarte peugeot v-clic staan.  Ik wilde in eerste instantie weer vor een snorfiets gaan maar de v-clic was een bromfiets uitvoering. Even over nagedacht maar voor slechts 425 kan je je er geen buil aanvallen. Hij was niet zo heel mooi meer maar de motor was gereviseerd en technisch goed dus ik heb hem meengenomen.

De eerste week zit er inmiddels op. De reistijd is tussen de 40 en 45 minuten (net zo snel als met de auto dus! ) en het verbruik is met maar liefst  1 op 56 (!) indrukwekkend. Blijkbaar is het afknijpen van scootertjes naar snorsnelheid niet erg bevordelijk voor het verbruik. Ik ben nu met de bromscooter sneller én zuiniger !

De scooter is dus een blijvertje en wordt mijn hoofd vervoersmiddel voor woon-werk en de  auto hou ik voor de lange afstandsverplaatsingen in het weekend. De kosten per maand om de scooter te bezitten beperken zich tot een paar euro verzekering.

De besparing in geld:

Auto 3 dagen in de week = 44km per dag maal 3 keer per week = 132km per week = 528km per maand
De auto verbruikt  gemiddeld  1 op 12,7 = 41,6 liter benzine.

De scooter pak ik even gemiddeld op 1 op 50 = 10.6 liter benzine per maand.
 Zelfs al rij ik élke dag met de scooter (44 km maal 5 dagen maal 4 weken = 880km) dan nog kost het me slechts 17 liter.

Met een benzineprijs van € 1,45 /l  kost 3 dagen in de week met de auto gaan me dus 60 euro p/m , 5 dagen in de week kost me 100 euro p/m en met de scooter kosten 3 dagen in de week me € 15,37 p/m en 5 dagen in de week kost  €25,25 p/m

De besparing is dus respectievelijk 45 euro of 75 euro per maand. Aanzienlijk!  Zeker als je je bedenkt dat de reistijd nagenoeg gelijk is. Die 425 euro aanschafkosten heb ik op die manier behoorlijk snel terugverdiend.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen