vrijdag 11 september 2015

Wijze les


Jack Sparrow
Ondanks dat deze uitspraak uit een film komt is het een wijze les voor iedereen. Hoe je je leven invulling geeft is natuurlijk afhankelijk van veel factoren en je hoort vaak mensen zeggen: "Die heeft geluk in zijn leven gehad" of "die had de pech dat hij in een arm gezin geboren is" of "Slechte jeugd gehad"

Maar wonen we niet allemaal in het zelfde land? Met dezelfde kansen?
Hebben sommige mensen dan écht meer tegenslagen dan anderen?

Natuurlijk kennen mensen tegenslagen. Het is alleen naïef om te denken dat mensen waar het goed mee gaat geen tegenslagen gehad hebben en mensen waarmee het slecht gaat alleen maar tegenslagen hebben gehad.

De waarheid is dat ieder mens tegenslagen heeft gehad in zijn leven.  Hoe je met die tegenslagen omgaat bepaalt uiteindelijk waar je eindigt. Sterft er iemand in de familie waar je veel om gaf en ga je vervolgens uit verdriet aan de drank of drugs of probeer je lering te trekken uit zijn of haar leven? Of besef je je dat het leven kort is en ga je dingen anders doen?

Mensen die tegenslagen goed kunnen opvangen of nog beter: kunnen omvormen in een positief iets worden uiteindelijk een stuk gelukkiger én succesvoller in hun leven dan mensen die hun leven laten bepalen door tegenslagen.

Wist je dat sommige zakenmannen zoals bv Donald Trump meerdere malen zo arm als een kerkrat geweest is na faillisementen? Hij is niet bij de pakken neer gaan zitten en heeft geleerd wat hij de volgende keer niet moet doen en is hij opnieuw begonnen en telkens rijker geeindigd dan voorheen.

Ook ik heb in mijn leven de nodige tegenslagen gehad en ondanks dat depressies me echt niet vreemd zijn probeer ik toch altijd lering te trekken uit de gebeurtenissen en er sterker uit te komen.

Op financieel gebied heb ik ook tegenslag gehad door bv de huizencrisis die me uiteindelijk 2 netto jaarsalarissen heeft gekost. Hoe kan ik dan nog positief zijn? Simpel: Het huis waar we nu wonen was ook met ongeveer dat bedrag in prijs gedaald. Het netto resultaat is dat de hypotheek nu voor de komende 30 jaar lager is :)
En zo heb ik nog heel wat voorbeelden.

Mijn mening is dus hetzelfde als die van Jack Sparrow: Het probleem is niet het probleem maar het probleem is je houding ten opzichte van het probleem. 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen