zaterdag 4 april 2015

Inzicht en budgetteren

Budget
 Een eerste stap richting het verbeteren van je financiële situatie is het verkrijgen van inzicht in wat er binnenkomt en wat er uitgaat elke maand of nog mooier: elk jaar.
Dit is te doen middels een budget. Op zich een vrij simpel concept maar wel één met grote gevolgen.

Je kan een budget op papier maken maar mooier is het om dit in een spreadsheet programma zoals excel of bv in open office calc (die is immer gratis) te doen.

De opzet is simpel: Kijk wat er elke maand binnenkomt aan bv salaris en trek hier alle vaste lasten vanaf. Kosten die jaarlijks terugkeren zoals bv gemeentelijke belastingen deel je door 12 om zo je maandelijkse kosten te krijgen die je bv kan reserveren.

Maandelijks terugkerende kosten zijn simpel terug te vinden. Alle banken bieden tegenwoordig een vorm van internet bankieren aan met daarop alle afschriften. Pak over een periode bv 3 maanden alle vaste lasten en kijk welke er elke maand terugkeren en noteer deze. Noteer alle kosten , ook de kleine posten, ook de uitgaven bij de starbucks, ook de snacks bij het benzinestation om zo inzicht te krijgen in waar alles blijft. 

De kleine uitgaven kun je eventueel wel bij elkaar zetten onder 1 noemer (bv kleine kosten) maar noteer ze. Alle andere uitgaven beschrijf je zo goed mogelijk.

Je krijgt dan een overzicht zoals hieronder:



Je kunt dit zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Sommige mensen noteren bijvoorbeeld ook de afschrijving van hun auto per maand om zodoende dit bedrag te reserveren voor het geval de auto vervangen wordt. Ik gooi liever mijn spaargeld op 1 grote hoop en als er wat vervangen moet worden dan gaat het van diezelfde grote hoop af maar dat is persoonlijk.

De totale uitgaven kun je eenvoudigweg berekenen door de regels B4 t/m B18 op te tellen. Dit doe je met de formule: =SOM(B4:B18) .
Vervolgens trek je alle uitgaven (B20) af van je inkomsten (B1) met de formule: =(B1-B20)

De jaarlijkse kosten moeten er uiteraard ook nog af, het bedrag van €994,- is een optelling van E3 t/m E5 en is weer op te tellen met de formule =SOM(E3:E5) .
Dit deel je door 12 en kun je in het rijtje uitgaven zetten als zijnde: Uitgaven per jaar: €82,83 (ik heb het voor het gemak afgerond naar 83 euro)

Als je echt van spreadsheets houdt maak je hier natuurlijk ook weer een formule van in vakje B18 zet je dan de formule: =(E7/12)

Zodoende kom je uit op een bedrag van 325 euro dat overblijft nadat alle kosten eraf zijn.

Een dergelijke sheet kost even wat werk om op te zetten maar als je het eenmaal hebt is de basis gelegd en is het gaandeweg een kwestie van velden bijvoegen , veranderen of verwijderen.

Veel mensen zullen schrikken van hun 'kleine posten' post die vaak een stuk groter is dan ze verwachten. Reken maar uit wat elke dag een kop koffie halen bij de starbucks kost. Een Caffè latte kost al dik 3 euro. Stel dat je dit elke ochtend en avond doet terwijl je op de trein wacht dan ben je dus al 6 euro per dag kwijt.

Nu zul je denken : “Wat is nou 6 euro” maar het is uiteindelijk de kracht van de aantallen die je de das omdoet. Want die 6 euro komt elke dag terug, 5 dagen in de week, 4 weken per maand, 12 maanden per jaar.
Elke maand dus al snel 120 (!) euro. Of 1440 euro per jaar!

Dit fenomeen komt later nog zeker vaker ter sprake.

Wat zijn de kleine uitgaven van mijn lezers?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten